Tempat Menarik di Putrajaya

Putrajaya

Tempat Menarik di Putrajaya

 Tempat Menarik di Putrajaya

Tempat Menarik di Putrajaya akan dikongsikan pada post ini. Hearth Homestay merupakan homestay yang beralamat di Kajang dan tidak jauh dari Kawasan Putrajaya.

Dengan pemanduan tidak lebih dari satu jam, anda boleh tiba di mana-mana lokasi yang dicadangkan dibawah bagi melawat dan meluangkan masa di tempat menarik ini.

Selain itu anda juga boleh melihat senarai tarikan yang terdapat di Bandar Baru Bangi dan Kajang melalui post di bawah.
  1. Tempat Menarik di Bangi
  2. Tempat Menarik di Kajang
Putrajaya atau nama penuhnya Wilayah Persekutuan Putrajaya ialah pusat pentadbiran Kerajaan Persekutuan Malaysia yang menggantikan Kuala Lumpur pada 1999. Putrajaya, bandar raya pintar dalam taman terletak 25 kilometer di selatan Kuala Lumpur merupakan sebuah bandaraya futuristik yang menempatkan pusat pentadbiran Kerajaan Persekutuan.

Ia adalah Wilayah Persekutuan ke-3 di Malaysia. Dengan peranan yang sama, putrajaya secara tidak langsung menjadi lokasi yang terbaik bagi tujuan pelancongan dan tempat riadahnya mempunyai keunikan tersendiri berbanding tempat yang lain di Malaysia.

Bandar Terancang ini mempunyai pembangunan terkawal yang dijaga rapi kelulusannya oleh pihak kerajaan. Disebabkan itu, disenaraikan disini beberapa lokasi unik yang terdapat di putrajaya yang perlu dilawati hasil dari pembangunan terancang ini.

1. Masjid Putrajaya





Laman Web : Masjid Putrajaya

Masjid Putrajaya diberi nama bersempena Perdana Menteri Malaysia pertama, Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj. Masjid ini dibina dari Jun 1997 dan sempurna pada September 1999.
Keluasan masjid ini adalah sebanyak 1.37 hektar. Kos pembinaan keseluruhan adalah sebanyak RM250 juta dan kos penyelenggaraannya sekitar RM 100,000.

Arkitektur Masjid ini berdasarkan seni binak unik gabungan Timur Tengah dan Tradisional Malaysia. Ianya diilhamkan dari seni bina Iraq dan Maghribi. Ianya merupakan tarikan dan destinasi yang indah bagi anda ingin menunaikan solat, berehat ataupun melihat kecantikan seni bina masjid ini.

2. Masjid Besi
Lokasi : Masjid Besi

Masjid Besi ataupun nama sebenarnya Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, adalah masjid utama kedua di Putrajaya, Malaysia selepas Masjid Putra. Ia terletak di Putrajaya Presint 3, bertentangan dengan Mahkamah Persekutuan Malaysia.

Masjid ini mula dibina sejak April 2004 dan telah siap sepenuhnya pada Ogos 2009. Ia dibuka secara rasmi oleh Yang di-Pertuan Agong ke-13, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 11 Jun 2010. Masjid ini dibina untuk menampung kira-kira 24,000 penduduk termasuk kakitangan kerajaan yang bekerja di sekitar pusat bandar serta kawasan dalam Kawasan Presint 2, 3, 4 dan 18.

Kawasan Tuanku Mizan Zainal Abidin adalah dua kali dari Masjid Putra, yang terletak 2.2 kilometer utara. "Masjid besi" mempunyai sistem penyejukan pusat, dan kipas atau sistem penghawa dingin.
Pembinaan masjid ini menggunakan seni bina jaringan besi keluli yang diimport dari Negara Cina dan Jerman seperti Konsep pembinaan Stadium Santiago Bernabéu di Madrid dan Bibliothèque nationale de France di Paris.

Pintu masuk utama diperkuat dengan konkrit bertetulang kaca untuk meningkatkan integriti struktur dan menggunakan kaca halus untuk mencipta ilusi masjid putih dari jauh.

Jalan menuju masjid melintasi jalan raya yang dikenali sebagai Kiblat Walk yang membentang kawasan seluas 13,639 m². Langit ini mengandungi lanskap yang disesuaikan daripada istana kuno Alhambra. Pedalaman dihiasi dengan kaligrafi Al-Asmaul-Husna dari variasi Thuluth. Pintu masuk ke dewan doa utama dihiasi dengan ayat 80 dari Sura Al-Isra dari Al-Qur'an.

Terdapat dinding mihrab yang terbuat dari panel kaca 13 meter yang diimport dari Jerman yang ditulis dengan dua ayat dari Sura Al-Baqarah di sebelah kanan dan Sura Ibrahim di sebelah kiri. Dinding mihrab direka supaya tidak ada cahaya yang dapat dilihat, mewujudkan ilusi bahawa ayat-ayat itu terapung di udara. Bahagian tepi atap masjid yang berukuran 40 kaki itu mampu melindungi orang ramai berdoa di luar dewan solat utama dari hujan.

3. Taman Botani Putrajaya

Taman Botani Putrajaya adalah Taman botani terbesar di Malaysia. Ianya meliputi kawasan lebih daripada 92 hektar. Taman ini terbahagi kepada tiga bahagian - bunga, tumbuhan hiasan dan pemeliharaan atau tujuan penyelidikan.

Taman ini pada masa ini mempunyai lebih daripada 700 spesies tumbuhan berbunga, tumbuh-tumbuhan tempatan serta tumbuh-tumbuhan dari rantau Asia-Pasifik dan Afrika.

Kawasan ini juga berfungsi sebagai pusat penyelidikan, dengan koleksi pelbagai guna. Kanak-kanak akan gembira dengan koleksi besar dan bunga eksotik, dan para pengajar akan dapat melihat banyak spesis tumbuhan di pusat penyelidikan.

Terdapat juga Pusat Pengantar Pelawat (VIC), jejak penjelajah, bukit palma, matahari dan taman bunga untuk pelawat yang ingin mengalami lebih banyak dari Botanical Garden.

Telefon : +603-8887 7770
Waktu Operasi : 7.00 pagi hingga 7.00 petang
(DIBUKA PADA SETIAP HARI TERMASUK CUTI UMUM)

4. Taman Wetland Putrajaya

Taman Wetland Putrajaya adalah rangkaian tasik buatan manusia, serta mempunyai sistem penapisan yang cekap untuk menghalang tasik-tasik dari menjadi tercemar dan bermasalah.
Semenjak tahun 1997, Taman Wetland yang meliputi 197 hektar luar ditukar menjadi taman tema yang mana ditukarkan dari ladang kelapa sawit.

Tanah lembap melaksanakan tiga fungsi penting:

a. Pengurangan banjir. Ia mengekalkan dan menyimpan air ribut dan menyebarkannya ke kawasan rata yang luas.

b. Penapisan air. Larian bandar yang dipintas ditapis melalui satu siri sel tangkapan, di mana tumbuhan rumput merangkap sedimen dan bahan pencemar. Bahan-bahan toksik seperti racun serangga, herbisida dan logam dikeluarkan melalui proses bakteria dan kimia yang rumit. Dengan cara ini anda boleh mengatakan bahawa tanah lembap bertindak sebagai buah pinggang Putrajaya.

c. Penciptaan habitat. Air yang ditapis yang dihasilkan menjadi lembap. Lalu ia menyediakan habitat kepada pelbagai tumbuh-tumbuhan dan organisma yang membentuk pangkalan rantaian makanan, mengekalkan keanekaragaman biodiversiti, katak, reptilia, ikan dan burung air.

Antara kepelbagaian aktiviti yang dapat dilakukan di Taman ini adalah melihat keindahan flora dan fauna, melihat kawanan unggas dan burung, hutan buluh dan juga pusat rekreasi air seperti kayak, bot dayung dan kanu.

5. Skyrides Festivals Park

Satu lagi lokasi menarik di Putrajaya perlu dikunjungi iaitu Skyrides Festivals Park. Sebagai taman festival pertama negara, Skyrides Festivals Park didedikasikan untuk memastikan pengunjung Putrajaya mengenal pelbagai budaya, tradisi dan perayaan yang berbeza-beza dan berwarna-warni di Malaysia.

Di samping itu, sebagai ikon utama untuk ibu kota pentadbiran persekutuan Putrajaya, Skyrides mempunyai mandat untuk menyediakan bentuk hiburan dan aktiviti keluarga terbaik untuk memenuhi kedudukannya.

Taman Perayaan ini dilancarkan oleh Menteri Pelancongan & Kebudayaan Malaysia YB Dato 'Seri Mohamed Nazri bin Abdul Aziz pada 1 Mei 2015. Dengan lebih daripada 300,000 pelawat dalam tahun pertama operasi, khususnya tarikan utama iaitu Balloon Skyrides Helium taman ini telah tersenarai dalam Malaysia Book of Record.

Skyrides Festivals Park mempunyai beberapa tarikan yang terletak di pelbagai kawasan seperti Balloon Skyrides, SkyWarrior Rainforest Challenge, SkyStage, SkyTaste, SkyGallery, SkyDemo, SkyKids dan SkyKids Warrior.

Waktu Operasi : 10am -10 pm 

6. Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya - Putrajaya International Convention Centre (PICC)

Laman Web: PICC
Lokasi : PICC


Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya adalah seluas 135,000 meter persegi dan berada di tapak seluas 1.3 juta kaki persegi, menjadikannya salah satu Pusat Konvensyen terbesar Malaysia.

Pusat ini mempunyai pelbagai jenis acara, fungsi atau mesyuarat korporat. Jika agenda besar atau kecil, pusat ini mempunyai pelbagai ruang yang akan memenuhi keperluan khusus anda.

Disini terdapat Dewan Pleno seluas 4,123 meter persegi yang menawarkan pemandangan auditorium seperti galeri yang boleh memuatkan sehingga 3,000 orang. Dewan Perdana pula dilengkapi dengan fasiliti yang sangat mudah disesuaikan. Ianya sesuai untuk jamuan besar, acara bertemakan dari seni persembahan hingga ke kenangan fesyen mewah atau bahkan upacara utama.

Fasiliti lain adalah Dewan Putra, Dewan 1 -10, Suites, Observatory Deck, Bilik Persidangan, Restoran, dan Pusat Perniagaan. Ruangan dan fasiliti yang terdapat di PICC adalah kelas pertama untuk dimanfaatkan terutama bagi tujuan korporat dan upacara istimewa sesebuah institusi.

7. Jambatan Seri Wawasan
Lokasi: Jambatan Seri Wawasan


Jambatan Seri Wawasan adalah salah satu jambatan utama di bandar raya terancang Putrajaya, iaitu Pusat Pentadbiran Persekutuan Malaysia. Jambatan kabel dengan rekabentuk futuristik ini lengkap dengan susunan simetri pylon yang menggambarkan strukturnya seperti penampilan kapal layar.

Ianya lebih indah disaksikan pada waktu malam dengan pencahayaan warna yang berubah-ubah. Jambatan ini juga dikenali sebagai Bridge No. 9, melintasi Tasik Putrajaya, sebuah tasik tiruan yang dibuat bertujuan menjadi penyejuk semulajadi. Jambatan ini juga menghubungkan Presint 2 dengan mana-mana bangunan kerajaan utama yang terletak di kawasan perumahan Presint 8 dan 9.

8. Tasik Putrajaya
Lokasi : Tasik Putrajaya



Tasik Putrajaya adalah tasik yang terletak di tengah Putrajaya. Tasik buatan manusia seluas 650 hektar ini direka khas untuk bertindak sebagai sistem penyejukan semulajadi bandar raya Putrajaya dan juga sebagai taman untuk rekreasi, memancing, sukan air dan pengangkutan air.

Tasik ini adalah lanskap bandar dalam taman bagi menambah rasa ketenangan kepada pengunjung yang datang beriadah bersama keluarga.

9. Cruise Tasik Putrajaya
Cruise Tasik Putrajaya telah menjadi tuan rumah kepada pelawat sejak pelancaran rasminya pada 30 Ogos 2003. Fasiliti ini ini satu-satunya fasiliti yang menyediakan perkhidmatan pelayaran di Putrajaya,

Fasiliti ini berfungsi sebagai pelengkap kepada tarikan yang terdapat di Putrajaya. Dimana pelawat yang melanggannya boleh melihat dan mengagumi pemandangan putrajaya yang menakjubkan. Anda  boleh menikmati lebih daripada 20 mercu tanda Putrajaya dari perspektif yang unik.

Cruise ini menawarkan lawatan bersiar-siar di dalam perahu buatan tangan tradisional atau dengan bot pelayaran berpenyaman udara. Selain dari lawatan cruise, anda juga boleh  sewa bot bagi tujuan persendirian dan penyewaan tempat juga disediakan.

10. Flyboard
Laman Web : Flyboard Putrajaya
Lokasi : Flyboard Putrajaya


Penubuhan fasiliti ini bermula dari hobi, walaupun yang sangat mahal dari dkdua-dua pengasas bersama Raja Aris Dzulkifli dan Raja Putra Shah pada tahun 2013.

Dengan pengalaman mereka berkecimpung di dalam industri perlumbaan jet air dan komuniti jet-ski global selama bertahun-tahun, mereka mula menyedari kelebihan peralatan terbang ini. Alatana ini dibangunkan oleh pencipta yang berasal dari Perancis Frankie Zapata. Terkini, sukan air ekstrim itu kini semakin popular di dunia terutama di Eropah & Amerika Syarikat.

Pengenalan Flyboard ke Malaysia pada mulanya adalah terhad kepada demonstrasi awam dan pertunjukan aksi di pelancaran dan acara korporat. Pada Januari 2014, pengalaman terbang akhirnya dapat diakses oleh orang ramai untuk menikmati keindahan Tasik Putrajaya.

Dengan ibu pejabat yang terletak di Pusat Maritim Putrajaya, pasukan penyelia dan krew yang berdedikasi ini telah melatih lebih daripada 1,500 individu, kumpulan korporat dan pelancong, baik dari dalam dan luar negara.

11. Taman Saujana Hijau Putrajaya
Lokasi : Taman Saujana Hijau Putrajaya


Taman Saujana Hijau adalah taman seluas 41 hektar yang menarik yang meliputi rabung dan tiga bukit di sudut barat laut Presint 11, Putrajaya.

Landskap taman-taman ini berbeza dan pokok yang dominan adalah pokok pain dan konifer. Taman ini dibahagikan kepada 3 zon iaitu Europe Garden, Garden Oriental dan English Garden.

Europe Garden terletak di bukit tertinggi dan mempunyai pemandangan yang baik dari atas Putrajaya. Sebuah pavilion kecil bergaya Eropah berada di samping halaman terbuka.

Oriental Garden dimahkotai dengan pavilion berseni bentuk Cina dan mempunyai penggunaan tumbuh-tumbuhan tropika yang lebih besar.

English Garden adalah gazebo menarik yang dikelilingi oleh taman bunga berwarna-warni. Hanya cuaca yang berbeza dari England. Taman ini ebih baik untuk dikunjungi pada waktu pagi atau tengah hari bagi mengelakkan bahang tengah hari panas.

12. My Balloon Adventure
Lokasi : My Balloon Adventure

Dari jambatan ke pemandangan panorama yang indah, nikmati keindahan pagi yang memuncak tinggi.

Pakej rata disini adalah yang paling popular kerana penumpang tidak perlu memikirkan agenda dan diuruskan pasukan My Balloon sepenuhnya.

Pasukan My Balloon boleh menjemput penumpang dari hotel mereka pada tarikh penerbangan yang dijadualkan, tiba beberapa minit awal untuk sesi kopi, dan teh sebelum penerbangan. Anda boleh menikmati penerbangan selama sejam diikuti dengan sarapan pagi selepas sarapan di Cyberview Resort.

Penumpang juga akan menerima video riadah penerbangan mereka supaya mereka dapat berkongsi pengalaman ini bersama rakan-rakan dan keluarga mereka yang lain.

13. Dataran Putrajaya
Lokasi : Dataran Putrajaya

Dataran Putrajaya merupakan satu kawasan yang masyhur bagi pengunjung pengunjung ke Putrajaya. Sebenarnya lokasi Dataran ini adalah berhampiran dengan destinasi putrajaya yang lain seperti Masjid Putra, Perdana Putra, Tasik Putrajaya dan sebagainya.

Terdapat aktiviti santai bersama keluarga yang boleh diadakan di sini seperti berbasikal, skuter, kasut roda dan sebagainya. Ruangan yang luas menjanjikan keselesaan kepada pengunjung tanpa perlu bersesak-sesak untuk bersantai bersama keluarga. Persekitaran yang bersih dan terbuka pasti menjadi pilihan untuk beriadah.

14. Perdana Putra
Lokasi : Perdana Putra

Perdana Putra (juga dikenali sebagai Perdana Square) adalah sebuah bangunan di Putrajaya, Malaysia yang menempatkan kompleks pejabat Perdana Menteri Malaysia. Terletak di bukit utama di Putrajaya. Ia telah menjadi sinonim dengan penanda eksekutif kerajaan persekutuan Malaysia.

Tempat Makan di Putrajaya

1. Nasi Kerabu Moksu
Lokasi : Nasi Kerabu Moksu


Warung Nasi Kerabu Mok Su menawarkan keenakan masakan dari Pantai Timur. Terletak di lokasi utama iaitu laluan pintu satu ke Putrajaya arah Presint 14, warung ini amat popular dengan juadah sarapan pagi nasi kerabu yang dimakan bersama kambing, ayam atau daging bakar.

2. Medan Selera Taman Warisan Pertanian
Lokasi : Medan Selera Taman Warisan


Seperti namanya, Medan Selera ini merupakan satu tapak untuk makan tengah hari atau malam. Kawasannya bersih dan selesa serta pelbagai pilihan masakan yang sedap ada dijual disini.

Amat sesuai untuk makan santai bersama keluarga.

3. Mr. Kabab & Biryani
Lokasi : Mr. Kabab & Biryani



Restoran ini  menawarkan menu makanan dari timur tengah. Antara tempahan yang masyhur adalah Lamb Mandy.

4. Medan Selera Seri Teja
Lokasi : Medan Selera Seri Teja


Medan Selera ini terletak di Presint 9 dan merupakan tipikal medan selera di Malaysia. Sesuai untuk sarapan pagi anda di Putrajaya.

Antara yang unik disini adalah Kacang Pool Larkin, Lotong sambal goreng dan Mee Rebus Johor.

5. Padi House
Lokasi : Padi House


Tempat ini hebat untuk pencuci mulut, kopi, makan tengahari atau makan malam. Tempat yang terkenal di kalangan kakitangan kerajaan semasa waktu makan tengahari. Juga terdapat menu western disediakan.

6. Fuel Shack
Lokasi : Fuel Shack


Bagi penggemar burger, ataupun makanan western, anda boleh menikmati hidangan anda di sini. Restoran ini terletak di IOI Mall Putrajaya. Menu burger yang dicadangkan untuk dicuba disini adalah Original Shack & Mini Tower.

7. Nasi Minyak House
Lokasi : Nasi Minyak House


Restoran ini menyediakan menu nasi minyak yang lazat dan pernah menjadi pilihan Program Jalan-Jalan Cari Makan di TV3. Antara pilihan lauk yang disediakan disini adalah ayam masak merah, daging masak hitam, ayam berempah, kari kambing dan gulai.

8. Restoran Madfoon Palace
Lokasi : Restoran Madfoon Palace


Restoran ini terletak di Presint 2 Putrajaya. Ianya merupakan restoran yang menyediakan menu nasi arab dan juga pernah dipromosikan melalui program Jalan Jalan Cari Makan di TV3.

Hiasan dalaman restoran ini cantik dan bertemakan timur tengah ditambah lagi pemandangan disekitar Tasik Putrajaya. Masakan yang dijual disini adalah berasal dari negara Yaman.

9. Restoran Thai Kung
Lokasi : Restoran Thai Kung



Restorannya bukan sahaja menyajikan makanan Thai yang baik, tetapi juga menyajikan makanan Melayu tempatan yang lazat. Minuman yang dihidangkan di restoran ini berbeza dari restoran lain, dan anda akan menyukainya

Terletak di Ayer@8, dan agak sukar untuk mencari tempat letak kereta. Walau bagaimanapun, terdapat ruang letak kereta yang cukup di tingkat bawah tanah.

10. Shell Out – Ayer@8
Lokasi : Shell Out – Ayer@8
Laman Web : Shellout


Shellout adalah salah satu bentuk restoran yang paling dikenali di Malaysia. Restoran ini tidak asing dengan orang ramai, bahkan terkenal melalui media sosial.

Antara menu shellout yang terdapat di restoran ini adalah ketam, ketam alaska, kupang, udang, udang kurai, sotong, lobster, kerang, dan lain lain lagi.

Tempat Membeli Belah di Putrajaya

Senarai Tempat Membeli Belah di Putrajaya tidak asing lagi kepada khalayak ramai iaitu IOI Mall dan Alamanda Putrajaya. 

1. IOI City Mall Putrajaya
Laman Web : IOI City Mall 


IOI City Mall merupakan pusat membeli-belah terbesar di Lembah Klang Selatan. Ia mudah diakses melalui lebuh raya dan menggunakan pengangkutan awam. Luas tapak pasaraya ini adalah sebesar 1.5 juta kaki persegi.

Pasaraya ini boleh menempatkan 7,605 buah kereta dan mempunyai pelbagai unit kedai, F&B, butik pakaian, peralatan sukan, peralatan hiasan rumah dan sebagainya.

Tarikan utama di IOI Mall :

i. Icescape


Icescape adalah Ruangan Ice Skating yang paling masyhur dan merupakan satu-satunya rink ais yabg bersaiz Olimpik di Malaysia. Ruangan ini terletak di tingkat pertama IOI City Mall.

Arena ini meliputi 30m x 60m permukaan ais dan bersama pemandangan melalui gelas kaca yang menakjubkan. Anda boleh melakukan riadah skating disini ataupun bermain Hoki Ais. Icescape juga menjadi tuan rumah untuk beberapa acara istimewa seperti persembahan dan pertandingan meluncur ais.

ii. District 21


District 21 adalah taman tema seluas 70,000 kaki persegi dan berada di dalam atrium IOI City Mall. Terdapat 11 tarikan utama dalam taman tema ini. Ianya taman tema yang menawarkan aktiviti lasak seperti wall climbing, roller glider, go pedal, pump track, low ropes, maze runner, trampoline, free fall, tubby ride, dan carousel.

Bayaran masuk adalah RM58 seorang bagi satu hari aktivitidan RM 75 seorang bagi hujung minggu.

iii. The Symphony Walk


The Symphony Walk terletak di tingkat bawah pusat membeli-belah IOI. The Symphony Walk menampilkan konsep makan malam yang unik ala tepi laut dan al-fresco iaitu makan santai di luar.

Taman ini menghadap kehijauan padang golf, bersama pancuran air pancut muzik dan lampu-lampu yang mempesonakan.

2. Alamanda Putrajaya

Laman Web : Alamanda Putrajaya
Lokasi : Alamanda Putrajaya



Alamanda Putrajaya terletak di bandar Putrajaya. Ianya merupakan mercu tanda pusat membeli-belah yang moden dan memenuhi keperluan pembeli tempatan dan antarabangsa. Kompleks bertaraf dunia ini mempunyai luas lebih dari 1.05 juta kaki persegi.

Terdiri daripada lebih 160 kedai khusus, Alamanda Shopping Centre menawarkan gabungan eksklusif jenama fesyen antarabangsa dan tempatan, kedai utama dan banyak lagi.

Terdapat juga pelbagai hiburan yang ditawarkan untuk pengunjung dari semua peringkat umur. Anda boleh menonton blockbuster terbaru di Golden Screen Cinemas, bermain bowling di ARL Power Bowl yang bertaraf dunia dan meluangkan masa di taman taman landskap di sekitar pasaraya alamanda ini.

Untuk Penginapan ke Hearth Homestay Sila Klik Ikon di bawah untuk terperinci

https://hearthomestay.blogspot.kr/p/blog-page_4.html

Comments

Popular Posts