Tempat Menarik di Kajang

Kajang

Tempat Menarik di Kajang
Tempat Menarik di Kajang kebanyakkannya tempat semula jadi. Hearth Homestay merupakan homestay yang beralamat di Kajang dan menyebabkan tarikan tempat ini masih berdekatan dengan lokasi rumah ini.

Secara tepatnya tarikan semula jadi ini majoriti berada di hulu langat. Namun ianya tidak jauh dari daerah kajang ini. Senarai tempat menarik ini dikongsikan di bawah ini.

Selain itu anda juga boleh melihat senarai tarikan yang terdapat di Bandar Baru Bangi dan Putrajaya melalui post di bawah.
  1. Tempat Menarik di Bangi
  2. Tempat Menarik di Putrajaya

 

Tempat Menarik di Kajang

1. Sungai Gabai, Hulu Langat
Lokasi : Sungai Gabai


Air Terjun Sungai Gabai merupakan air terjun yang terletak di Sungai Lui, Hulu Langat Selangor. Anda perlu melalui jalan kampung dahulu sebelum tiba di muara sungai ini di bawah bukit. Anda masih boleh ke tempat ini dengan kereta hingga di kaki bukit.

Air sungai di sini punyai pemandangan yang indah serta airnya yang jernih membuatkan ia menjadi destinasi ramai tidak kira dari kalangan remaja, dewasa dan keluarga.

2,. Sungai Tekala
Lokasi : Sungai Tekala

\



Sungai Tekala terletak di Semenyih Selangor dan juga mempunya Taman Rekreasi disekitarnya.
Taman rekreasi ini adalah salah satu daripada tarikan alam semula jadi yang dikembangkan menjadi tapak perkelahan yang indah, sesuai untuk waktu riadah petang atau hujung minggu.

Perairan jernih Sungai Tekala yang cetek sangat sesuai untuk mandi dan terdapat kemudahan asas yang sentiasa ditingkatkan untuk keselesaan pengunjung.

Pendakian yang lebih tinggi dari sungai membawa kepada lokasi air terjun yang berkilauan yang diselaraskan dengan kolam batu semula jadi. Kemudahan lain juga terdapat seperti pondok rehat yang menjadikan tempat perlindungan dari matahari panas dan bangku untuk anda berehat.

3. Sungai Pangsun
Lokasi : Sungai Pangsun


Sungai Pangsun terletak di Daerah Hulu Langat. Sememangnya Hulu Langat adalah destinasi percutian alam semulajadi kerana terdapat pelbagai lokasi sungai-sungai disekitarnya. Seperti juga sungai di sekitarnya destinasi ini mempunyai fasiliti yang baik untuk berkelah termasuk resort dan chalet di tepi sungai.

Sebagai nasihat, kita boleh meluangkan masa bersama keluarga di sungai ini, namun kebersihan alam semula jadi harus dijaga dan merupakan tanggungjawab kita bersama.


4. Sungai Congkak
Lokasi : Sungai Congkak



Hutan Lipur Sungai Congkak di Hulu Langat adalah muka pintu yang ideal bagi mereka yang ingin menikmati aktiviti luar rumah yang ideal. Sungai ini berada 33km jauh daripada bandar, iaitu disekeliling dengan dusun dan hutan hujan tropika, beserta kemudahan untuk berkhemah, berkelah dan berenang.

Air sejuk, jeram yang menderu dan sungai yang mengalir adalah puncak tarikan dari Hutan Lipur Sungai Congkak. Ia juga menawarkan kepelbagaian flora dan fauna yang kaya, dan merupakan tempat percutian yang popular untuk penduduk tempatan. 
Yuran kemasukan adalah RM1.00 / orang (12 tahun ke atas) dan kenderaan tidak dibenarkan masuk ke hutan simpan sungai congkak, melainkan tempahan dibuat lebih awal. Dengan cara ini, sekatan kenderaan adalah perkara yang baik kerana jalan di dalamnya sesak dengan orang-orang di sepanjang sungai. 

Tempat letak kereta disediakan di luar tetapi dengan bayaran tambahan.
5. Ostrich Wonderland
Lokasi : Ostrich Wonderland


Taman burung unta di Semenyih adalah salah satu alternatif yang boleh digunakan ibu bapa untuk mendidik anak-anak mereka mengenai keindahan alam semulajadi  pada hujung minggu atau cuti umum.

Taman ini merupakan sebuah ladang unggas komersial yang lengkap. Ostrich Wonderland dibuka  kepada pelawat bagi anda melihat haiwan-haiwan didalamnya seperti kuda, angsa, ayam, ayam belanda, keldai, kelinci, dan sudah tentu, burung unta itu sendiri.

Pemilik ladang juga akan membentangkan penerangan ringkas mengenai bagaimana membesarkan burung unta, seterusnya membawa pengunjung ke mini-tour inkubator telur.


6. Kolam Air Panas Batu 16
Lokasi :  Kolam Air Panas Batu 16
kreditfoto : malaysiatraveller

Kolam Air Panas di Batu 16 ini adalah merupakan kawasan wakaf. Oleh itu sesiapa sahaja dibenarkan masuk ke tempat ini dan tiada bayaran yang akan dikenakan.

Namun anda tidak dibenarkan untuk berendam di kawasan ini dan disebabkan itu anda perlu membawa baldi dan gayung sendiri untuk mengambil air. Tempat mandi antara lelaki dan wanita telah diasingkan. Jika anda datang bersama suami, isteri dan anak-anak, anda juga tidak boleh mandi bersama-sama.

Waktu Operasi : 7.30 pagi - 7.30 malam


7. Gunung Nuang
Lokasi : Puncak Gunung Nuang

kredit foto : the malaymail online

Gunung Nuang  adalah gunung yang terletak di Selangor, Malaysia dengan ketinggian 1,493 meter (4,898 kaki). Puncaknya bersempadan dengan negeri Pahang dan Selangor dan dekat dengan sempadan sempadan Pahang-Selangor-Negeri Sembilan. Gunung itu sendiri adalah titik tertinggi di Selangor dan sebahagian daripada Banjaran Titiwangsa.


Terdapat tiga laluan mendaki ke puncak gunung ini dan semuanya dibina oleh Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN). Dua daripada laulan ini bermula di Selangor iaitu satu di Kuala Pangsun di Hulu Langat dan satu lagi di Kampung Kemensah di Gombak.

Laluan ketiga bermula dari Bukit Tinggi di Bentong, Pahang. Genting Highlands boleh dilihat pada waktu malam dari puncak Gunung Nuang. Melalui jalan Kuala Pangsun, pendakian ini akan melibatkan tempoh mendaki dua jam dengan jalan yang sangat curam.

Laluan ini akan terdapat hentian "Camp Lolo", dan selepas itu terdapat baki enam jam pendakian sebelum tiba ke puncak.

8.Bukit Broga
Lokasi : Bukit Broga



Bukit Broga terletak di pinggir Banjaran Titiwangsa. Bukit ini dikelilingi bukit-bukit hijau hutan hujan tropika, dan Bukit Broga adalah punca di kawanan bukit-bukit tersebut.

Ketinggian bukit ini kira-kira 400m. Ianya terkenal kerana penampilannya yang unik iaitu jarang terdapat pokok diatasnya, lalu menghasilkan pemandangan luar biasa dengan keliling hutan hujan tropika.

Bukit Broga mudah dipanjat oleh kebanyakan orang kerana ketinggian sekitar 400m ini seterusnya menjadikan ia destinasi yang kerap untuk pendaki bukit. Puncak bukit ini menawarkan pemandangan yang baik dan telah menjadi tempat berkelah dan spot fotografi yang popular.


Tempat Makan di Kajang

1. Rumah Makan Cibiuk Malaysia, Kajang
Laman Web : Rumah Makan Cibiuk


Restoran ini terletak di Taman Putra Kajang, Kajang. Restoran ini berkhidmat dengan semua masakan Sunda berkualiti tinggi, makanan yang paling popular di Indonesia, dengan harga yang berpatutan. Ianya juga sudah pasti dijamin halal.

Waktu Operasi : Mulai Jam 11.00 pagi
Telefon : +603-8741 5000

2. Satay Willy
Lokasi : Satay Willy


Satay Willy merupakan salah satu makanan satay yang paling masyhur dan sedap di Kajang. Disini terdapat pelbagai jenis daging satay dan yang utama adalah seperti daging ayam dan lembu.

Harganya adalah RM1 satu cucuk dan sangat sedap bila kombinasi tempahan bersama-sama nasi himpit, kuah kacang dan lemang.

Waktu Operasi : 9am - 12am.

3. Nasi Kerabu Moksu
Lokasi : Nasi Kerabu Moksu

kreditfoto : tripadvisor

Restoran kecil ala kampung ini menyediakan nasi kerabu sebagai hidangan utamanya. Kedainya serba ringkas namun masakan nasi kerabu disini amatlah sedap serta harganya yang berpatutan.

Waktu operasi kedai ini bermula dari jam 7am dan sesuai dijadikan hidangan sarapan pagi anda.


4. Warung Bunian, Kajang
Lokasi : Warung Bunian Kajang

kreditfoto :saji.my

Warung ini adalah sesuai bagi juadah sarapan pagi anda. Antara menu sarapan pagi yang masyhur di warung bunian adalah nasi lemak dan roti canainya. Warung ini amat menarik tambah tambah lagi ianya diperkenalkan dalam rancangan JJCM TV3 suatu ketika sebelum ini. Harga makanan disini adalah murah serta puas hati pada rasanya

Kedai ini dibuka dari jam 7 pagi hingga 2 petang sahaja.

5. Sate Emas Kajang
 Lokasi : Sate Emas Kajang

 kreditfoto: tripadvisor

Satay disini disediakan dengan potongan-potongan besar dan lazat, daging kambing dan daging lembu yang diperapkan dengan baik. Rasanya lebih baik apabila dimakan bersama sos kacang yang sangat lazat beserta cili.

Masa terbaik untuk pergi adalah pada hujung minggu iaitu apabila kedai mula dibuka pada jam 11.00 pagi waktu makan tengah hari dan jika berkunjung pada waktu malam sesuai dibungkus dan dimakan di rumah.

Waktu Operasi : 11AM - 11PM

Tempat Membeli Belah di Kajang

1. Kedai Eletrik One Living

Lokasi : One Living Kajang



Kedai ini menawarkan barang eletrik di kawasan kajang dengan harga yang berpatutan dan murah. Ianya juga senang dijumpai dan punyai pelbagai pilihan yang menarik.

Waktu Operasi : 12pm - 10.30 pm

2. De Centrum Mall Kajang (akan datang)
Laman Web : De Centrum Mall



De Centrum Mall adalah pusat membeli yang sesuai bersama keluarga. De Centrum Mall juga mempunyai pelbagai kedai makanan halal didalamnya.

Ia juga mempunyai pusat senaman dan perkhidmatan dobi yang anda perlukan. Jumlah kedai didalamnya lebih daripada 100 shoplots, 20 restoran dan kafe.


Untuk Penginapan ke Hearth Homestay Sila Klik Ikon di bawah untuk terperinci

https://hearthomestay.blogspot.kr/p/blog-page_4.html

 

Comments

Popular Posts